*קוסמטיקה טבעית-
קוסמטיקה ירוקה
natural cosmetics

*צמחי מרפא הבושם:
medicinal plants

*לימודים,קורסים
וסדנאות.
כתובת:
קיבוץ כברי
ד.נ אושרת
25120
המייל שלנו:
mrphbosem@gmail.com‏

טל: 049952122
טלפקס:049952152
נייד: 0505211607

חדש באתר
 

אינדקס אחלמה

אינדקס "אחלמה"-טיפול בצמחי מרפא

אינדקס "אחלמה"-טיפול בצמחי מרפא .." לראות עולם בגרגיר של חול
ושמים בפרח בר,
לאחוז בכף ידך באינסופי
ונצח ברגע שעבר."
ס' הידע

רשימת בעיות נפוצות:

אבנים בכליות -צמחי מרפא

אבנים בכליות -צמחי מרפא אבנים - כליות
משקע קשה כעין אבן המצטבר בכליות. עלול לגרום להפרעה חמורה במתן שתן וכמו כן בתפקוד התקין של הכליות.
להלן רשימת חלקית מצמחי המרפא המומלצים ע''י חוקרים בתחום הפיטותרפיה-ריפוי בצמחי מרפא של א''י(כגון פרופ' זהרה יניב ופרופ' דן פלביץ,נסים קריספיל ,ד''ר נתיב דודאי ,ד''ר זהר עמר וכמובן הרמב''ם):אלמוות הכסף ,חיטה,פישתה שעירה, שערות שולמית מצויות, אמיתה קיצית ,חרדל השדה ,צנון מצוי, אורן ירושלים . ארכובית שבטבטית ,ינבוט השדה ,שברק קוצני. בקית הכלאים. יערה איטלקית, שום גבוה. ברקן סורי כליל החרש שוש קרח,גדילן מצוי כתמה עבת שרשים .שושנת יריחו האמתית
גרגיר הנחלים,לענה שיחנית ,שיטה סלילנית, הגה מצוי,עצבונית החרש , חומעה ורדה .פואה מצויה. שעורת התבור.
אנו נרחיב בצמחים כאמור העומדים לרשותינו כל ימות השנה ללא בעיה(על צמחי המרפא:ינבוט ,חרדל ניתן לראות בהרחבה באינדקס צמחי מרפא שלנו.)

מקצת על מערכת הכליות

מקצת על מערכת הכליות כליות
מתוך Wikipedia
הכליות במבט מאחורהכליות הן זוג איברי ההפרשה הפעילים ביותר בגוף המפרישים חומרי פסולת חנקניים ובמיוחד של השתנן (תוצר הפירוק העיקרי של חילוף החומרים של חלבונים) מן הדם בצורת השתן. הכליות ממוקמות בצד האחורי של חלל הבטן, משני צידי עמוד השדרה ומתחת לסרעפת.
כל כליה מורכבת מליבה שנקראת מדולה והיא החלק הפנימי ומקליפה הנקראת קורטקס שהיא החלק החיצוני. היחידות הפעילות של הכליה נקראות נפרונים, אשר מסננים את הדם תחת לחץ, וסופגים מים וחומרים מסוימים חזרה אל תוך הדם.
נפרון מורכב מקופסית באומן אשר ביחד עם הפקעית יוצרים את גופיף הכליה, האבובית הקרובה, לולאת הנלה, האבובית הרחוקה והמוני משאבות קטנות שתפקידן להחזיר לדם את החומרים החיונים לגוף כגון גלוקוז. בלולאה מתרחשת ספיגה פסיבית של המים חזרה לדם על ידי שינוי בריכוז מלחים (אוסמוזה).
כניסת חומרים לנפרון נעשית על ידי לחץ כאשר עורקיק המגיע לקוספית נעשה דק יותר ויותר עד כי כל חומר היכול לעבור בין התאים של דפנות הנימים, מגיע לנפרון. החומרים שאינם עוברים הם כדוריות דם אדומות וחלבונים למינהם משום גודלם. כאשר נמצאים חלבונים או גלוקוז בשתן זוהי עדות לבעיות בתפקוד הנפרון.
השתן שנוצר מובל מן הנפרונים דרך אבוביות הכליה לאגן הכליה, ומשם דרך השופכן אל שלפוחית השתן. בנוסף לתפקידן בהפרשת שתן, הכליות גם שומרות על נפח תקין של הדם, על האיזון חומצה-בסיס, על יצירת לחץ הדם, ועל הפרשת ההורמון אריתרופוייטין, הגורם ליצירת תאי דם אדומים. תפקיד נוסף של הכליות הוא לשמור על הומואו סטאזיס.
הכליות מפרישות את העודפים של מים, מלחים, ושתנן. שתנן הוא חומר לא רעיל הנוצר מחיבור של אמוניה עם C02 שהם חומרים רעילים על ידי הכבד.
הכליות חיוניות ביותר לגוף האדם - אי תפקוד הכליות במשך עשר דקות עלול לגרום למוות. כתוצאה מכך, חולי כליות למיניהם נזקקים לדיאליזה.

הטיפול:צמחי מרפא-שערות שולמית

הטיפול:צמחי מרפא-שערות שולמית שערות השולמית:תיאור הצמח: שרך רב-שנתי ממשפחת שערות-שולמית. הוא נפוץ בארץ במקומות לחים ומוצלים, במעיינות נקבה, במצוקים, במערות ובסדקי סלעים. לצמח קנה-שורש זוחל, מכוסה קשקשים, וממנו יוצאים עלים מנוצים ומחולקים 3 פעמים. ציר העלה חום-שחור, ועליו יושבים עלעלים דמויי מניפה. המנבגים יושבים בצברים בצד התחתון, קרוב לקצות העלעלים. מועד האיסוף: כל ימות השנה.
מקורות ופולקלור: יש המזהים את הצמח יועזר, המופיע במשנה, עם שערות-שולמית: "אבל אוכל הוא את יועזר ושותה אבוב רועה" (שבת י"ד, ג'). עלי הצמח נאכלים על-ידי הפלאחים הערביים, אך רבים נמנעים מאכילתו, על שום שבית- גידולו הוא גם בית גידולם של שדים ורוחות. משום כך הוא מכונה בשמות כמו: "שערותיה של המכשפה" או "כוסברת השאול".
דבר הרמב"ם: "כזברת אל ביר, הוא "שער השד" (שערות המידוזה), "שערות הכסיל", או "מקאיר". הוא שקוראים "אל שאניקה" ושמו בספרדית הוא "ארגקיל" וגם "קרשקילה". שמו היוני (צ"ל הפרסי) הוא "ברשיוושאן".
"כמו כן לקיחת המשקים המורכבים מסמים קלים ומובטחים, כמו ריקלציאה (שוש) ואירבה דבוץ (שערות שולמית),... כל אלו הרפואות קלות. כאשר ימצאו מקומם, יועילו ויבריאו החולה החלוש, וכן ירפאו את החזק על אורך הזמן".
"אמר משה, הרפואות המדקדקות המנגבות, מכללם הוא החומץ והוא קר. וכזברת הבאר (שערות שולמית), היא רפואה שוה בין חום וקור".
רפואה עממית: הפלאחים מרבים להשתמש בו לטיפול בחולים הסובלים מאבנים בכליות, משיעול, מצהבת, מליחה המצטברת בדרכי הנשימה ומכיב קיבה (אולקוס).
אופן השימוש: מבשלים חופן עלים בליטר מים במשך חצי שעה, מסננים את המרתח, ושותים ממנו 4-3 כוסות ביום, תרופה זו הוכחה כיעילה נגד אבנים בכליות ומחלות דרכי השתן.
משרת עלים ושורשים: מועכים חופן עלים ושורשים של הצמח ומשרים אותם בכוס מים. משך ההשריה - שבוע ימים. יש לשתות 5-4 כפות מהמשרה ביום. תרופה זו יעילה לטיפול בשיעול, בצהבת, בליחה המצטברת בדרכי הנשימה ובכיב קיבה.

אספרגוס החורש

אספרגוס החורש אספרגוס החורש:תיאור הצמח: מטפס רב-שנתי ממשפחת השושניים, מצוי בחורש הים-תיכוני, בעיקר בין טרשים ובקרקעות טרה-רוסה. גבעולו קשיח וקוצני, הוא עולה מתוך קנה שורש, ומתפתל על ענפי העצים שהוא נסמך עליהם, עד הגיעו לצמרת. הגבעול נושא עלים, שחלקם דמוי מחט וחלקם קשקשיים. מחיקי הקשקשים העליונים יוצאים ענפים ירוקים. הפריחה בחודשים ספטמבר-נובמבר. הפרי הוא ענבה שחורה, קטנה ועסיסית. הבשלת הפירות ועליית הגבעולים הרכים מקנה השורש מתרחשות בראשית האביב.
מועד האיסוף – כל השנה.
מקורות ופולקלור: נזכר במקורותינו כירק מאכל: "הנודר מאכילת הכרוב אסור באספרגוס, ומן האספרגוס מותר בכרוב" (נדרים ו', י'). ובמקום אחר מצאנו: "איספרגוס יפה ללב וטוב לעיניים וכל שכן לבני המעיים" (בבלי, ברכות נ"א). מקור השם אספרגוס הוא יווני, והוא נשמר ברומית שממנה עבר לשפות האירופיות.
רפואה עממית: גבעוליו הרכים נאכלים על ידי ערביי ארץ-ישראל ומשמשים גם ברפואה העממית, בעיקר לטיפול בעצירות בדרכי השתן, במעיים, בהרגעה והקלת כאבים בזמן המחזור וצירי לידה, בחוסר דם ובמחלות כבד.
אופן השימוש: אוכלים את גבעוליו הרכים של הצמח כשהם ירוקים, מבושלים או כבושים במלח. עדיף לאוכלם ירוקים, כמות שהם. שתיית מים שבושלו בהם גבעולי אספרג, טובה לתקינות פעולתם של המעיים, מרגיעים כאבים בעת המחזור ומקלה בצורה משמעותית על צירי לידה.

צמחי מרפא -גרגיר הנחלים

צמחי מרפא -גרגיר הנחלים גרגיר הנחלים:תיאור הצמח: צמח רב-שנתי ממשפחת המצליבים. גובהו 6-20 ס"מ. הוא גדל בצפיפות בפלגי מעיינות, בתעלות מים ובגדות נחלים - בשפלה, בגליל ובהרי שומרון ויהודה. גבעוליו רכים וחלולים, עליו בשרניים מעט, והם שסועים לאונות מנוצות, ההולכות ומתרחבות לעבר שפת העלה. הפריחה בחודשים מרס ספטמבר. הפרחים לבנים וקטנים, ערוכים בקצות הגבעולים בתפרחות דמויות סוכך. הפרי הוא תרמיל מאורך ישר או מקושת. הזרעים קטנים, ערוכים בשני טורים. לכל חלקי הצמח ריח וטעם המזכירים את הצנון או הקולרבי.
מקורות ופולקלור: במקורותינו הוא מופיע, אולי, כירק שמגדלים אותו: "השחלים והגרגר שזרעום לזרע" (תוספתא, שביעית ב', ט'). זיהוי זה אינו כה מקובל, ויש הטוענים שכוונת התוספתא לבן-חרדל. דבר הרמב"ם: "ג'רגיר קוראים אותו בערבית "אל כתא" ושמו ביוונית "אויצומון", בספרדית "ארוקה". מינו המדברי נקרא בערבית "איהקאן".
נמצא במרקחת שעליה אומר הרמב"ם: "יחזק האברים כולם בכלל והלב והמוח בפרט, ויאחר השיבה, ויזיב הליחה הלבנה, וימנע העשנים מעלות אל המוח, ויחזק החושים, ויסיר בחילתם (חולשתם) ויעזור למשגל וירויח הנפש".
"ואם יושחק זרע גרגיר, ויושם בביצה נמרשת ובחושה לקצף) עם מעט מלח אשטינקוש (תנין), ויגמע, יוסיף בזרע ויוסיף בקושי וקשוי) מאוד".
"זכר אל תמימי, בספר נקרא אל-רש"ד, שאם יורתח החלב, ויושם בו בעת רתיחתו גרגרי, ואם ישתה זה החלב, יבריא מן החליים ההוים באחרית. שתית הרפואות המשלשלות, בגרגרים יהיה או בבשולים. וישתה והוא פושר, ויזיל המעים, וירחץ שארית רפואת האצטומכא והמעים".
נמצא במרקחת שעליה אומר הרמב"ם: "תועיל מנשיכת כל בעלי הארס ממית הקשים מאד, ולהחוקנה הרחם" (עויות הבאות מן הרחם).
רפואה עממית: הצמח מקובל מאוד על ערביי ארץ ישראל והארצות השכנות, בעיקר מצריים, שבה מגדלים אותו כצמח-תרבות בעל סגולה להגברת כוח- הגברא. במצריים מקובל מאוד הפתגם: "אינך צריך לאכול את הגרגיר כדי להגביר את כוח הגברא; די לך אם תשים אגודה ממנו תחת מיטתך, וריחה המשכר יגיע לאפך". הם תולים גם סגולות רבות באכילת הצמח: ניקוי הדם, המסת אבנים בכליות, תרופה בדוקה למחלות כבד ומרה, לניקוי מערכת העיכול ועוד.
אופן השימוש: עלים קצוצים כתבלין לסלט או שלמים - כמאכל עצמאי, וכן שתיית מים שבישלו בהם עלים של גרגיר-הנחלים. הכמות - 100 גר' עלים לליטר מים. מרתיחים כרבע שעה, מסננים ושותים. הכמות - 2 כוסות ביום.

חיטה

חיטה החיטה:תיאור: כל המינים הנמנים עם סוג צמח זה הם חד-שנתיים ובעלי קנים זקופים, פרחי החיטה מקובצים יחד לקבוצות קטנות, כאשר כל קבוצה מכילה בדרד כלל 3-7 פרחים והיא נקראת שבלית. כל שבלית עומדת על מדרגה מיוחדת, שהיא מעין בליטה של ציר התפרחת. השבליות מצטרפות יחד לתפרחת גדולה הנקראת שיבולת.בספר 'מראה הילדים' לרב אוחנה מצאנו כתוב : "אם יבשלו החטים עצמם במים, יהיו לעזר ולהועיל השיעול והזלת הדם. קליפתם הם הסובין, מכבסין ומטהרין,(את הגוף) ואם יעשו מהם תחבושות עם חומץ חם, יונחו על נגעי הפנים ועל עווית הבטן, ירפאו ויועילו… גם זה הדבר מועיל לנשיכת נחש". ברפואה העממית של יהודי תימן מבשלים את הסובין של החיטה במים, ועושים אמבטיות נגד כאבי שיגרון. יהודי תורכיה אוכלים גרגרי חיטה מבושלים בט"ו בשבט. יהודי מצרים סועדים את האבל בשבעת ימי האבל במאכלי חיטה, מנהג דומה שמעתי מפי הערבים בבית צפפה הסמוכה לירושלים: הם משקים את האבלים במרק שהוכן מכרמל חיטה - פרכה בערבית.
אליעזר מנצור סתהון בספרו, 'נוצר האדם', כותב על החיטה: "מיני זרעונים. והמובחר בלחם החטה הוא אותו שיש בו מעט סובין ולא הוסרה קליפתו. וזה יועיל לעיכולו ויוליד דם טוב ונקי ויתן כח באברי הגוף... ויפסיד הנגעים שבכליות". יהודי אלגייר ומרוקו מכינים מהבורגול מרק טוב ומשקים בו את חלשי הגוף ואת הסובלים מחוסר דם.
ברפואה המודרנית מפיקים מהחיטה את עמילן החיטה. ברפואה הטבעונית ממליצים מאוד על מאכל של נבטי חיטה. הם מכילים אחוז גבוה מאוד של הוויטמינים: E ו- B ומינרלים חשובים, כגון : חומצה זרחנית, מגנזיום, אשלגן, נתרן וסידן, כמו כן ממליצה הרפואה הטבעונית על מאכל סובין למהלכם התקין של בני-המעיים.

צמח מרפא -"הפשתה"

צמח מרפא -"הפשתה" פשתה אבותינו גידלו את הפשתה בגינותיהם, וממנה הפיקו סיבית אשר שימשו בתעשיית הבד והבגד: "לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדו" (דברים כ"ב, י"א). הכוהנים היו מצווים להכין את בגדיהם, ובייחוד את האפוד, מבד של פשתים. תעשיית בגדי הפשתן תפסה מקום נכבד גם בימי בית שני. והמשנה גורסת כמעט תמיד פשתן, ב"נ" סופית: "הרוצה שיעדן את אשתו ילבישנה כלי פשתן" (כתובות ק"ט, ע"ב). בפשתן היו משתמשים גם להארת הבתים ולהסקה: "אין נותנין אונין של פשתן לתוך התנור" (שבת א', ו'). זרעיה שימשו למאכל ולהפקת שמן רפואי שערכו רב.
רפואה עממית: גם היום משמשים זרעיה של הפשתה השעירה ושל הפשתה התרבותית למאכל ולרפואה, בעיקר אצל עדות ישראל המזרחיות. אכילת זרעים בדרכים שונות יעילה מאוד נגד כאבי בטן, אבנים בכליות, בעיות עיכול, תולעים בבטן, מורסות (פרונקלים), טחורים, שיעול, נשירת שערות ואין-אונות.
שיח הפשתן גדל בכל רחבי העולם, מקורו אינו ידוע, אולם ידוע שהשימוש בו החל לפני אלפי שנים, השמן מופק מזרעיו בתהליך כבישה קרה והינו ראוי למאכל. השמן מכיל שתי חומצות חיוניות לגוף: ( FFSs Essential Fatty Acidsׂ) – (EFAs הכוונה היא לחמוצות אשר גופנו אינו מסוגל לייצרן וחייב להשיגן ממקור חיצוני), במידה ורמת החומצות האלו בגוף נמוכה, נוצרת כמות מוגברת של פרוסטגלנדים רעים אשר מורידים את יעילות הגוף לתגונן בפני דלקות, נגרמת הפרעה להרבה ממערכות הגוף וירידה ברמת ההורמונים, חיוני ביותר לשמור על איזון בין הפרוסטגלנדים הטובים והרעים. שתי החומצות החיוניות הינן:Alpha Linolenic Acid – ALA, linoleic ACID, LA-, את ה LA ממיר הגוף לחומצת גאמה לינוליק GLA אשר עוברת עוד תהליך המרה לחומצת DHLA (Dihmo) או בשמה הידוע אומגה 6 אשר עוזרת בייצור פרוסטגלנדים, מחזקת את המערכת החיסונית לטיפול בדלקות, וויסות מחוק הדם והמחזור החודשי. חומצת ה – ALA ממורת ל EPA (Eicosapentaenoic Acid) ול DHA (Docosahexaenoic Acid) הידועה בשמה אומגה 3. אומגה 3 עוזרת אף היא לגוף בייצור הפרוסטגלנדים. הפרוסטגלנדים המיוצרים בגוף מחומצת EPA עוזרים בהחלט בשמירה על רמת הכולטסרול, לחץ הדם, מעטפת התאים וריכוז השומנים.

מעונין בריפוי הוליסטי המשלב צמחי מרפא של א''י על טהרת הרפואה היהודית?

מעונין בריפוי הוליסטי המשלב צמחי מרפא של א''י על טהרת הרפואה היהודית? התשובה :
הקלינקה לצמחי מרפא של מרפא הבושם

medicinal plants

Clinical Herbalist - הרבולוגיה א''י קלינית

Clinical Herbalist - הרבולוגיה א''י קלינית
לימודי תעודה בתוכנית תלת-שנתית

רפואת צמחים הינה חלק עיקרי ברפואה הנטורופתית, העוסק בתכנותיהם התרפויטיות של הצמחים והשפעותיהם הפיזיולוגיות על המטופל.


תנאי קבלה:
* קורות חיים
*ראיון קבלה


תעודות:
• תעודות מטפל בצמחי מרפא מטעם "מרפא הבושם"
• תעודת מטפל בארומתרפיה- ובתמציות שמנים צמחיים.

מטרת התוכנית:
הכשרת מטפלים בתחומי הרפואה המשלימה ברפואת צמחים של א''י.

מתכונת הלימודים:
• תוכנית תלת שנתית בהיקף של כ- 1235 שעות, כולל 120 שעות סטאז’ קליני
• לימודי מדעים ורפואה יהודית

הרבולוגיה כענף מתפתח ברפואה הטבעית:
ענף זה של הרפואה הטבעית נוסה ונבדק במשך דורות. חומרים פעילים רבים בצמחים משמשים היום מקור לתרופות המקובלות ברפואה הקונבנציונלית. הידע המסורתי מגובה כיום במחקרים קליניים המעניקים גושפנקא מדעית לשימוש בצמחים.

תכנית הלימודים:
במסגרת התוכנית תלמדנה האיכויות הרפואיות והאנרגטיות של למעלה מ- 150 צמחים, החמרים הפעילים בהם וההתוויות הקליניות. כמו כן מושם דגש על רקיחת תכשירים.

קליניקה מעשית (סטאז’):
השנה האחרונה מוקדשת לקליניקה מעשית – טיפול בפציינטים ומתן מרשמים, תוך דיונים קליניים לכל מקרה.
ניתן להשתלב במסגרת של פרוייקט "עובדים ולומדים"
בהצלחה!

 צימרים צימר צימרים לפי שעה צימר קידום אתרים   וילה  חדרים לפי שעות  וילה ©  All rights reserved -צימרים
 

צימרים לפי שעה בתל אביב

צימר לפי שעה

חדרים לפי שעה

צימרים לפי שעות

חדרים לפי שעה במרכז

וילות